NOSTALGI: Radiomorgen

Denne morgenen satt jeg ved kjøkkenbordet mitt og drakk kaffe og leste interessante ting. Plutselig kikket jeg opp på kjøleskapet og fikk et flashback til barndomshjemmet mitt. På toppen av vårt gamle kjøleskap hjemme sto det nemlig en Kurér Auto FM-radio fra 1964. Den hadde to antenner, og det var ALDRI skurr i mottaket. Hver morgen vi spiste frokost sto den på, og vignetten fra nyhetene klokken 0800 plinger ennå i hodet mitt. Morgendis ute, brødskive med brunost på de slitte, gamle fjølene oppå den brune voksduken, og pappa som kremter i gangen før han svipper ut for å skrape is på bilen.

Radioen som sto i stua, var en Sølvsuper 8 fra Tandberg (1962-64). Fattern hadde egensnekra høyttalere til denne.
Senere arvet jeg en Sølvsuper 12 av min mors onkel Per- med Radionette TK 600-høyttalere, (25 liters trykkammer med 60 watts spisseffekt, utstyrt med noen av datidens beste delefiltere). Uslåelig dyp basslyd fra den gamle forsterkeren, og med Queens "Seven Seas of Rhye" (fra albumet Queen II) snurrende på Philips-tallerkenen.
Dypt sukk. I dag bruker jeg fortsatt disse høyttalerne som supplement til tv-lyden.

Flere Radioer produsert i Norge v/ Norsk Radiohistorisk Forening

Kommentarer

Unknown sa…
Radionette lagde større høyttalere enn dette på begynnelsen av 70 tallet, da det økonomiske og tekniske samarbeidet med Seas var intakt. Bl.a TK 35 med 10" og dome diskant, og TK 50 med 2x8" i bassen og enten Seas sin dome H87 i diskanten eller som 3veis med mellomtone og diskant. Likevel solgte de flest av de mindre modellene (TK5, TK10, TK12s, TK18s, TK20, TK20D, TK30). Men i 1975 var TK 600 deres største høyttaler (TK200, TK250, TK400, TK600) og har en fin nøytral frekvenskurve. Mye til felles med Tandberg TL 2025, men ikke samme baselement. Tidlige TK 400 og TK 600 hadde kasser i finer (teak, palisander etc) mens de siste produksjonsårene ga kasser med folie (tapet) i likhet med TK200 og TK250 som ble produsert fram til konkursen i -78 og solgt billig på Elkjøp året etter

Populære innlegg