Anything more for your ... friend?

Tidenes flaueste opplevelse hadde jeg på Exxon Tiger Mart i Santa Ana, Los Angeles.

Jeg var underveis til Venice Beach for å knipse bilder i solnedgangen, og skulle bare svinge innom bensinstasjonen for å putte en tiger på tanken.

På vei til kassa stoppa jeg forbløffet foran en av sjokoladehyllene. Der lå det tyggegummi, godteri, sjokolade .... og potensmiddel i alle regnbuens farger.

Straks kom jeg til å tenke på et vennepar av meg som i noen år hadde forsøkt å få barn, uten hell, og nå skulle de undersøke mulighetene for kunstig befruktning.

Det var dette jeg begynte å tenke på her jeg sto foran denne bugnende hyllen med ulike hjelpemidler. Hvorfor ikke være en god venn, og hjelpe mine venner med produksjonsfremstøtene?

"Jeg tar med en real kruttgave tilbake fra California," tenkte jeg, og rasket med meg to små esker det sto "Top Gun" på. "Garantert effekt i fire timer".

Men vel fremme ved kassa begynte produktene å brenne i hånda på meg. For der sto det en mørk, søt jente og kikket nysgjerrig på det jeg skulle kjøpe.

"So, big night tonite, huh?" sa hun ertende.

"Nei, nei, jeg skal .. ehh.. det skal være en gave til... altså.. *kremt* ... det er til en VENN," sa jeg, uten å høres særlig tillitsvekkende ut.

"Sure!" sa hun, og blunket og smilte veldig bredt.

Jeg har aldri kommet meg så raskt ut av en bensinstasjon noen gang, og selv om jeg var solbrent av kalifornisk sommersol, må jeg ha sett ut som en rødhud på flukt fra blåjakkene.

Jeg kjørte til Venice og tenkte ikke så mye mer over opplevelsen. Santa Monica, Hollywood, Rodeo Drive og downtown LA sto på kjørelista, og jeg tømte nesten tanken på leiebilen.

Dagen etter var jeg atter på veien, denne gangen skulle jeg kjøre helt til Bakersfield i innlandet, så hva er mer naturlig enn å bunkre drivstoff først?

Jeg svingte av highwayen og peilet meg inn på første og beste gas station.

Inne foran disken gikk det for sent opp for meg hvor jeg hadde havnet. Jeg sto på samme bensinstasjon som i går, og der sto jammen meg den samme jenta og.

"Hi there," ropte hun og vinket til meg. "Åh nei," tenkte jeg, og sank gjennom gulvet.

Hun vinket ikke bare til meg, men også til venninna si som drev og ryddet på plass blader og annet rask inne i butikken.

Jentene kniste og lo. Jeg slang noen dollar på disken og håpte transaksjonen snart var i boks så jeg kunne komme meg vekk fra både Exxon, California og jordens overflate.

"So, do you want anything more for your... friend?" sa hun langsomt.

"Neida, du skjønner ... eh.. det er sånn at vennen min ikke... æh... altså..."

"I see. Of course, sweetheart. Have a .... nice day," sa hun med tungt blikk.

Jeg følte ungjentelatteren hang fast i nakken min som et klistremerke da jeg gikk derfra.

Men tanken var heldigvis full.

Kommentarer

Populære innlegg