Den komiske republikk


Det finnes en million mennesker og vel så det, som jeg så godt som aldri har hørt snakk om. Det er et folk som til overmål bor relativt nær oss nordmenn.
Det er snakk om noe så festlig som Den komiske republikk.

Komi er en av de tretten medlemmene i Barents-regionen av det føderale Russland. Utrolig, tenker jeg, og leser videre i leksikonet om disse menneskene, som sjelden eller aldri når overskriftene i våre aviser.

Også jeg, som trodde jeg var relativt oppegående hva Russland og kunnskap om broderfolket i øst angikk.

Jeg husker muligens vagt fangeopprøret i Vorkuta i 1953, under Stalin. Det er den eneste byen i denne regionen jeg tidligere har HØRT om. Tror jeg. Men jeg vet ikke om jeg gidder å ljuge på meg noe mer kunnskap om Komi.
For det er så flaut å faktisk ikke vite om at de allerede har underskrevet en selvstendighetserklæring, og har støtte fra Putin & Co på å videreutvikle seg selv som en autonom republikk.

Altså - dette er noe veldig nær et helt nytt europeisk land vi snakker om. Og her sitter jeg og veit ingenting. Det er jo litt komisk.

Kanskje de deler ut komi-prisen hvert år?

  • Fotoalbum fra Komis offisielle hjemmesider

  • Kommentarer

    Populære innlegg