Ik vermoord je met mijn theekop

Vin Diesel dreper med tekopp. Piker, vin og sang-resepten avgår ved døden, til fordel for te, vin og diesel.
Alt går galt når stjernene selv skal forsøke seg som produsenter eller regissører, og insisterer på å spille hovedrollen samtidig. Det blir litt sånn "Ulla mi trives best med Milo"-feeling over det hele. Hvorfor vil man seg selv så vondt?
Når en tidligere VM- og OL-vinner innen en av våre høyest skattede idrettsgrener, ender opp med å være kjent for å selge vaskemiddel sammen med en kokk fra Lom iført sauekostyme, tenker jeg: At han ikke heller forble en av heltene våre. Sånn som Wirkola.
"Hopp, sier æ. Hopp!"

Men Vin Diesel har forsåvidt ingenting å tape på å forsøke. Av pur nysgjerrighet, og muligens også en smule actionhunger, leide jeg "The Chronicles of Riddick", der han er co-produsent.
Jeg ble egentlig mest sittende og le høyt og godt av alle machotriksene jeg gjerne selv skulle hatt innabords. Actionfilm-klisjéene vi alle elsker og hater kommer tettere enn fridager i mai.

Når Riddick konfronterer en av de lekre bertene i filmen, skyver henne mot veggen, plasserer underarmen mellom bena hennes og dytter henne oppover, sier hun skjelmsk: "Are you going for the sweet spot?"
Den norske oversetteren fikk dette til å bli: "Skal du kutte pulsåren?"

Mest underholdende er likevel scenen der Riddick tar livet av en av fangevokterne sine på planeten Crematoria (!) ved å kjøre en tekopp inn i brystet hans. "Hæhæ, skal du drepe oss med en suppekopp?" ler fangevokteren, og alle med ham pruster og skratter.
"Tekopp," sier Riddick kjølig. "Det er en tekopp."
Jeg spilte scenen om igjen flere ganger, med forskjellige undertekster, og til slutt måtte jeg også ha scenen dubbet - på ungarsk: "Teásbögrével öllek meg." (Jeg dreper deg med tekoppen).
"Kopp, sier æ. Kopp!"

Kommentarer

Anonym sa…
*ler*
Anonym sa…
Ler med deg!

Populære innlegg